Εκπροσωπούμε τους φοιτητές του παραρτήματος ΑΣΠΑΙΤΕ (πρόγραμμα ΕΠΠΑΙΚ) Σαπών. Αισθανθήκαμε την ανάγκη να συντάξουμε αυτήν την επιστολή με αφορμή την ανακοίνωση του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου σας, το οποίο μελετήσαμε με ιδιαίτερη προσοχή και ενδιαφέρον.
Μολονότι το γενικότερο πνεύμα του εν λόγω νομοσχεδίου αναφορικά με την αναγκαιότητα όλοι οι εκπαιδευτικοί που θα διδάσκουν στα ελληνικά σχολεία να διαθέτουν μια στοιχειώδη παιδαγωγική κατάρτιση, μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους, έχουμε σοβαρές αντιρρήσεις ως προς τους προτεινόμενους τρόπους παροχής της συγκεκριμένης κατάρτισης.
Εν προκειμένω αναφέρεται στον υπό ψήφιση νόμο ότι οι τρόποι κτήσης παιδαγωγικής είναι οι εξής :
1)εξαμηνιαίο ειδικό πρόγραμμα σπουδών
2)πτυχίο παιδαγωγικού τμήματος ΑΕΙ
3)μεταπτυχιακό ή διδακτορικό στις επιστήμες της αγωγής
4)πιστοποιητικό ΑΣΠΑΙΤΕ
Ενώ λοιπόν, όπως και ανωτέρω παρατηρήσαμε, επικροτούμε και ενθαρρύνουμε την προσπάθεια να είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί καταρτισμένοι παιδαγωγικά, ωστόσο ο πρώτος προβλεπόμενος τρόπος – ήτοι τα εξαμηνιαία ειδικά προγράμματα σπουδών/σεμινάρια- θεωρούμε ότι χωλαίνει για 2 βασικούς λόγους :
1)Η παροχή παιδαγωγικής επάρκειας σε όλους ανεξαιρέτως τους αποφοίτους ΑΕΙ κ ΤΕΙ που δύνανται να διδάξουν στα ελληνικά σχολεία με κριτήριο απλά την καταβολή των οριζόμενων διδάκτρων έχει ως ουσιαστικό αποτέλεσμα την κατάργηση /ακύρωση/υποβάθμιση του δικού μας πτυχίου ΑΣΠΑΙΤΕ.
Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημανθεί ότι η ΑΣΠΑΙΤΕ (και τα παραρτήματα της) αποτελεί ανώτατη σχολή, που καταρτίζει παιδαγωγικά τους αποφοίτους μη καθηγητικών σχολών, οι οποίοι επιθυμούν να εργαστούν στην εκπαίδευση, μέσα από ένα ετήσιο πρόγραμμα 2 εξαμήνων, στα πλαίσια του οποίου διδάσκονται μαθήματα παιδαγωγικής, διδακτικής, νέων τεχνολογιών σχετικά με την εκπαίδευση, ενώ υφίσταται και πρόγραμμα πρακτικής διδασκαλίας, τόσο στα πλαίσια της σχολής, όσο και σε σχολικές μονάδες. Παράλληλα και καθ΄όλη τη διάρκεια της φοίτησης πραγματοποιούνται συνεχείς αξιολογήσεις της πορείας των φοιτητών υπό τη μορφή προόδων, εργασιών, εξετάσεων και τελικά μιας πτυχιακής-διπλωματικής εργασίας που οφείλουν οι φοιτητές να εκπονήσουν.
Ιδιαίτερη σημασία έχει επίσης και ο τρόπος εισαγωγής στην εν λόγω σχολή. Ο βαθμός δυσκολίας για κάποιον που επιθυμεί να παρακολουθήσει τη σχολή είναι αρκετά υψηλός, καθώς τα κριτήρια εισαγωγής σχετίζονται με τα πτυχία του υποψηφίου (βαθμός πτυχίου, μεταπτυχιακό, ξένες γλώσσες, γνώση Η/Υ). Τα τελευταία χρόνια η στροφή των πτυχιούχων προς το Δημόσιο, και ειδικότερα την εκπαίδευση έχει ανεβάσει κατακόρυφα τον πήχη. Σε ορισμένες μάλιστα ειδικότητες (νομικοί, οικονομολόγοι, μηχανικοί) η κατοχή μεταπτυχιακού διπλώματος αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση, ενώ στις σχολές της ΑΣΠΑΙΤΕ των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης οι οποίες συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, αποδεικνύεται ότι ούτε καν το δίπλωμα αυτό δεν είναι αρκετό.
Συνεπώς μια νομοθετική ρύθμιση που δίνει το δικαίωμα σε κάθε πτυχιούχο να λάβει παιδαγωγική επάρκεια, ουσιαστικά αγοράζοντάς την, εξομοιώνει με τον χείριστο τρόπο δυο εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους καταστάσεις και ακυρώνει στην πράξη το πτυχίο μας που με τόσο κόπο αποκτήσαμε.
2) Σε ένα 2ο επίπεδο οι ενστάσεις μας αφορούν στην ποιότητα της με τον τρόπο αυτό παρεχόμενης παιδαγωγικής κατάρτισης. Διατηρούμε επιφυλάξεις για το αν μέσα σε έξι μήνες είναι εφικτό να διδαχθούν οι απαιτούμενες γνώσεις στα πλαίσια σεμιναρίων, τα οποία καθώς φαίνεται, θα οργανωθούν βιαστικά δίχως πρόνοια για την ποιότητα αλλά για την ποσότητα. Είναι δε αμφίβολο αν τα προγράμματα αυτά θα περιλαμβάνουν πρακτικές ασκήσεις διδασκαλίας σε συνθήκες πραγματικής σχολικής τάξης. Εξάλλου είναι πρόσφατα τα παραδείγματα αντίστοιχων περιπτώσεων (σεμινάρια ειδικής αγωγής, πληροφορικής), τα οποία ικανοποίησαν τις ανάγκες των καιρών με γνώμονα το κέρδος και όχι την ίδια την εκπαίδευση.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
- Θεωρούμε απαραίτητο να συνυπολογίσετε τους ανωτέρω παράγοντες-προβληματισμούς στην διαμόρφωση της τελικής μορφής του νόμου.
- Κρίνουμε απαραίτητη τη διάκριση μεταξύ πτυχιούχων καθηγητικών και μη σχολών υπό την έννοια ότι τα σεμινάρια αυτά θα πρέπει να απευθύνονται μόνο στους αποφοίτους καθηγητικών σχολών. Η ΑΣΠΑΙΤΕ είναι (και θα έπρεπε να παραμείνει) η κατεξοχήν αρμόδια ανώτατη σχολή παροχής παιδαγωγικής επάρκειας σε αποφοίτους μη-καθηγητικών σχολών.
-Τα εν λόγω εξάμηνα σεμινάρια θα πρέπει, εξάλλου, να διενεργούνται μόνο εντός πανεπιστημιακών τμημάτων. Δεν είναι δυνατόν να παραδοθεί η παιδαγωγική επάρκεια σε εξω-πανεπιστημιακούς φορείς, αμφιβόλου ποιότητας και προθέσεων.
- Θα έπρεπε, ενόψει και της συνταγματικής αρχής της ισότητας, να ληφθεί υπόψη η ουσιαστική διαφορά του πιστοποιητικού ΑΣΠΑΙΤΕ έναντι των λοιπών πιστοποιητικών επάρκειας. Θα ήταν δυνατόν να αξιολογηθεί διαφορετικά και με ξεχωριστή βαρύτητα στην τελική κατάταξη ή σε κάθε περίπτωση –και ως ελάχιστη κατοχύρωση– να ισχύσει μια επαρκής μεταβατική περίοδος (τουλάχιστον δύο διαγωνισμοί ΑΣΕΠ), κατά την οποία να λαμβάνονται υπόψη αποκλειστικά οι έως τώρα ισχύουσες διατάξεις περί επάρκειας.
- Απευθύνουμε την παράκληση να ληφθεί υπόψη η κατάθεση μας αυτή όχι απλά γιατί εκ των πραγμάτων εμπλεκόμαστε στο σχετικό δημόσιο διάλογο αλλά και γιατί διαπνέεται από γνήσια μέριμνα για την ουσιαστική εκπαίδευση στην οποία πρέπει να στοχεύει και το προκείμενο νομοσχέδιο.
Σάπες Ροδόπης, 28/04/2010
Το παρόν κείμενο-επιστολή συντάχθηκε κατόπιν Συνέλευσης των Σπουδαστών όλων των Τμημάτων της ΑΣΠΑΙΤΕ (ΕΠΠΑΙΚ) Σαπών και τους εκπροσωπεί ομοφώνως.
0 comments:
Post a Comment