Δραστηριοποιούμαστε όλοι μας για την προτεραιότητα Εκπαιδευτικών Αποφοίτων Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας.

Friday, 26 November 2010

Για να δούμε πως είναι ενα σχέδιο προετοιμασίας για ΠΑΔ ...


Γραφείο Πρακτικής Άσκησης Διδασκαλίας (ΠΑΔ)




ΕΙΣΑΓΩΓΗ 
Το σχέδιο μαθήματος αποτελεί ένα χρήσιμο και απαραίτητο βοήθημα για την άσκηση του σπουδαστή σε όλα τα είδη διδασκαλίας. Η συμπλήρωσή του γίνεται με βάση σχετικό έντυπο του ΓραφείουΠΑΔ. Ο κάθε σπουδαστής συμπληρώνει και συντάσσει το σχέδιο μαθήματος, έτσι ώστε τα τέσσερα στοιχεία του μαθήματος: μάθημα, τίτλος ωριαίας
ενότητας, τάξη και αντικειμενικός σκοπός, να ανταποκρίνονται πλήρως
στο περιεχόμενο και των τεσσάρων σταδίων διδασκαλίας.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Μάθημα
Αναγράφεται πλήρως ο τίτλος του μαθήματος που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στο σχεδιασμό κάθε διδασκαλίας (αντικειμενικοί σκοποί του μαθήματος – στάδια).
Τίτλος ωριαίας ενότητας
Αναγράφεται ο τίτλος της ενότητας που προσφέρεται για την κάλυψη των
αντικειμενικών σκοπών της ενότητας.
Τάξη
Ο σπουδαστής στην προετοιμασία του σχεδίου μαθήματος πρέπει να λαμβάνει υπόψη του τη σύνθεση της συγκεκριμένης τάξης που αντιστοιχεί η διδασκαλία για να προσδιορίσει επακριβώς την ορολογία, τα εποπτικά μέσα, τις μεθόδους διδασκαλίας, τα κριτήρια αξιολόγησης, τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα της τάξης κλπ.
Αντικειμενικοί ή εκπαιδευτικοί σκοποί
Οι αντικειμενικοί σκοποί του μαθήματος και της ωριαίας ενότητας για τη
συγκεκριμένη τάξη διατυπώνονται ελεύθερα από το σπουδαστή.
Κατά τη διατύπωση των αντικειμενικών σκοπών θα πρέπει αυτοί:
Να καλύπτονται από τον συγκεκριμένο διδακτικό χρόνο.
Να αξιολογούνται με το κατάλληλο αντικειμενικό κριτήριο αξιολόγησης.
Να προσφέρονται για την κάλυψη των αναγκών του μαθήματος και της
διδακτικής ενότητας. 
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ
ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Οι αντικειμενικοί ή εκπαιδευτικοί σκοποί στοχεύουν στην αλλαγή συμπεριφοράς και συγχρόνως θα πρέπει να είναι παρατηρήσιμοι και μετρήσιμοι. Περιλαμβάνουντρία βασικά χαρακτηριστικά:
Τη συμπεριφορά που θα παρουσιάσει ο μαθητής στο τέλος του
μαθήματος.
Τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα εκδηλωθεί αυτή η συμπεριφορά.
Το κριτήριο ελέγχου της ακρίβειας στην εκτέλεση της εργασίας, δηλαδή το
ελάχιστο αποδεκτό επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων του μαθητή.
Οι αντικειμενικοί σκοποί κάθε μαθήματος – κάθε ωριαίας ενότητας –
μπορεί να είναι πάρα πολλοί.
Από το σχετικό πίνακα που διανέμεται από το ΓΟΕΠΑΔ, μπορείτε να επιλέξετε ή να δημιουργήσετε δικούς σας αντικειμενικούς σκοπούς, ενώ θα πρέπει οπωσδήποτε να συμβουλευτείτε τα αντίστοιχα παιδαγωγικά βιβλία.
ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ – ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ο σπουδαστής επιλέγει, συγκεκριμενοποιεί τα βοηθήματα της βιβλιογραφίας για να καλύψει πλήρως τους αντικειμενικούς σκοπούς του μαθήματος και της ωριαίας ενότητας. Σε κάθε βοήθημα της βιβλιογραφίας γράφονται όλα τα στοιχεία, όπως: ο τίτλος του βιβλίου, η έκδοση, η σελίδα, η παράγραφος, ο εκδοτικός οίκος κ.λπ. Κάθε βοήθημα μπορεί να καλύπτει μια ή περισσότερες ανάγκες της διδασκαλίας σε ύλη και μέθοδο, όπως για παράδειγμα τεχνικά βιβλία και βιβλία ειδικότητας με σχέδια, κατάλληλη ορολογία, πίνακες, στατιστικές, κανονισμούς, σχεδιαγράμματα, διάφορα τεχνικά περιοδικά, προσωπικές σημειώσεις, βιβλία εφαρμογών κ.λπ.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ
Ο σπουδαστής κατασκευάζει, επιλέγει και χρησιμοποιεί για την επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών του μαθήματος τα διάφορα υλικά και εποπτικά μέσα της διδασκαλίας του, όπως πίνακες με έγχρωμες κιμωλίες, αφίσες, εικόνες, φωτογραφίες, γραφοσκόπιο με πολύχρωμες διαφάνειες, φωτοτυπίες που μοιράζονται, διάφορες κατασκευές, μηχανές προβολής ήχου και εικόνας, ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Συνδυασμός όλων των παραπάνω πολυμέσων (multimedia), καθώς και τα ίδια πραγματικά αντικείμενα.
ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Προετοιμασία (Διάρκεια…………..)
Το στάδιο της προετοιμασίας είναι συνήθως σύντομο σε διάρκεια. Δίνεται περισσότερη προσοχή στη συγκέντρωση του συνόλου της τάξης, με σχολικά ή εξωσχολικά κίνητρα:
Καλλιεργείται η ευχάριστη παρουσίαση της προσωπικότητας του
σπουδαστή (εμφάνιση, κίνηση, χειρονομίες, νεύματα, τόνος φωνής) που
αποτελούν ισχυρά κίνητρα για την έναρξη της διδασκαλίας.
Λαμβάνεται υπόψη η γνώση της ψυχολογικής κατάστασης των μαθητών
τη στιγμή της έναρξης της διδασκαλίας (σχολική φόρτιση, εποχή, ημέρα, γεγονότα της ημέρας και χώρος), βοηθούν αποτελεσματικά τον ασκούμενο σπουδαστή να εξοικειωθεί με τις πραγματικές συνθήκες τάξης.
Επιλέγει, τέλος, τον κατάλληλο προσωπικό τρόπο επικοινωνίας με τη
βοήθεια όλων των παραπάνω χαρακτηριστικών.
Παρουσίαση (Διάρκεια………….)
Στο στάδιο της παρουσίασης συμπληρώνονται τα στοιχεία:
Περιεχόμενα – Βαθμίδες: αναγράφεται το τι επιδιώκεται να επιτευχθεί
σύμφωνα με τατέσσερ α στοιχεία του μαθήματος.
Μέθοδοι:αναγράφεται ποια διδακτική μέθοδος προσιδιάζει για τη
διδασκαλία της συγκεκριμένης διδακτικής ενότητας.
Μέσα:αναγράφονται ποια εποπτικά μέσα θα χρησιμοποιηθούν.
Πρέπει με έμφαση να τονιστεί ότι είναι χρήσιμο στο σχέδιο μαθήματος να υπάρχει συσχέτιση και αντιστοιχία μεταξύ περιεχομένου – μεθόδων – μέσων διδασκαλίας.
Η διάρκεια της παρουσίασης εξαρτάται από τα τέσσερα στοιχεία του
μαθήματος.
Ο σκοπός του σταδίου της παρουσίασης είναι να εισέλθουν οι μαθητές στο χώρο της διδασκαλίας και να αντιληφθούν τους αντικειμενικούς σκοπούς της ενότητας με τη βοήθεια και προτροπή του μέλλοντα εκπαιδευτικού.
Στο στάδιο αυτό δίνεται η δυνατότητα στο σπουδαστή που θα διδάξει να καθορίσει το μέγεθος και την ποιότητα της διδακτέας ύλης, τις κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, καθώς και τα κατάλληλα εποπτικά μέσα.
Εφαρμογή (Διάρκεια………….)
Στο στάδιο αυτό οι μαθητές στο σύνολό τους βιώνουν, στο μέτρο του δυνατού, τους αντικειμενικούς σκοπούς του μαθήματος. Ο σπουδαστής, στη διάρκεια της διδασκαλίας παρέχει τη δυνατότητα συμμετοχής του συνόλου των μαθητών της τάξης, ώστε να πραγματοποιηθούν οι αντικειμενικοί σκοποί του μαθήματος, με τη βοήθεια τωνφύλλων
εφαρμογής. 
Δίνεται προσοχή στην ανατροφοδότηση των μαθητών, στο συγκεκριμένο,
το πραγματικό, το εφαρμόσιμο στοιχείο που προκύπτει ως αποτέλεσμα του
σταδίου παρουσίασης και της σχολικής πραγματικότητας.
Η διάρκεια του σταδίου εφαρμογής εξαρτάται από τατέσσερα στοιχεία του
μαθήματος.
Έλεγχος (Διάρκεια………….)
Ο έλεγχος (αξιολόγηση) κάθε δραστηριότητας αποτελεί κάτι το αυτονόητο στην εποχή μας. Ο σπουδαστής που διδάσκει, στη διαδικασία της διδασκαλίας είναι χρήσιμο – και στις μέρες μας απαραίτητο – να αξιολογεί το έργο του, σε κάθε ωριαία διδασκαλία, εφαρμόζοντας αντικειμενικούς τρόπους εξέτασης.
Στα τεχνολογικά και τεχνικά ιδίως μαθήματα οι τρόποι εξέτασης
εντοπίζονται στοπώς κάτι είναι κατασκευασμένο, στοπώς λειτουργεί,
πώςσυ ντηρείται, πώςεπ ισκευ άζεται, τι έργο επιτελεί κλπ.
Η διάρκεια του σταδίου ελέγχου εξαρτάται από τατέσσερα στοιχεία του μαθήματος. Είναι χρήσιμο να τονίσουμε ότι ο χρόνος συμπλήρωσης από τους μαθητές των διαφόρων κριτηρίων αξιολόγησης (αντικειμενικά τεστ
επίδοσης) είναι μικρότερος σε διάρκεια από τον αντίστοιχο χρόνο ελέγχου
του σχεδίου μαθήματος.
Ανακεφαλαίωση (Διάρκεια………..)
Το στάδιο τηςανακεφαλαίωσης είναι συνήθως σύντομο σε διάρκεια και ευχάριστο για τους μαθητές. Πρέπει να αποφεύγεται η στερεότυπη επανάληψη, βήμα προς βήμα, όλου του μαθήματος κατά τη διδασκαλία. Και στο στάδιο αυτό ο σπουδαστής που διδάσκει καλείται να επιλέξει έναν αποτελεσματικό τρόπο ανακεφαλαίωσης, όπως για παράδειγμα, ένα γεγονός, μια εικόνα, ένα σχήμα, ένα παράδειγμα, ένα οργανόγραμμα, μια στατιστική, μια σωστή απάντηση των μαθητών σε κάποιο καίριο ερώτημα αποτελούν μερικούς ευχάριστους και αποτελεσματικούς τρόπους ανακεφαλαίωσης.
___________________
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι συγκεκριμένες οδηγίες του Γραφείου Πρακτικών Ασκήσεων Διδασκαλίας (ΠΑΔ)
διανέμονται στους σπουδαστές για να διευκολύνονται στη συμπλήρωση τουΣχεδίου
Μαθήματος στις πρώτες διδασκαλίες τους και μέχρι να διδαχθούν τη σχετική θεωρία και πράξη
στα συναφή μαθήματα της Σχολής. Οπωσδήποτε όμως δεν παύει να είναι και ένα απαραίτητο

0 comments:

Post a Comment